Repost : Alah Bisa Tegal Biasa

5.6.13

[Repost from my old blog, Catatan Insyeerah]

Bismillah walhamdulillah..
Segala puji dan syukur dipanjatkan ke hadrat Allah yang masih memberi kita nafas pada hari ini.
Kalau tak, tak dapatlah saya mencoret di sini.
Kalau tak, tak dapatlah kalian baca coretan saya ini.
Semuanya dengan izin Allah..=)

Mahu berkongsi sesuatu dengan kalian.
Sesuatu yang sederhana tetapi memberi erti yang mendalam apabila dikaitkan dengan Pencipta.
Begini ya..

Setiap kali disoal teman-teman

"Eh, awak mahallah (kolej kediaman) mana ya?"

"Mahallah Ruqayyah", jawab saya sambil tersenyum. Dan saya dah dapat mengagak apa responnya nanti.

"Ruqayyah?! Jauh tuuu..Tak penat ke? Tak nak tukar mahallah?",begitulah respon mereka (kadang-kadang bosan jugak dengar..huhu..)

"Setakat ni tak rasa nak pindah lagi", ringkas saja jawapan saya.

Sungguh, mahallah saya dikira agak jauh dan paling hujung (orang selalu kata hujung dunia).
Memang penat jugak bila pulang dari kelas tu. Tapi lama kelamaan, perkara tu dah jadi biasa.

Mahallah sweet mahallah..^^ [link]


Saya kira teman-teman saya di mahallah Nusaibah, Sumayyah dan Salahuddin juga begitu. Mereka perlu mendaki tangga yang amat tinggi sebelum sampai ke mahallah (di Uia panggil 'tangga Batu Cave'). Semput jugak sebelum sampai ke puncak. Memang salute dekat teman-teman di mahallah sana. Kalau saya, mungkin tak sanggup nak daki hari-hari. Pergi dua tiga kali pun dah semput memanjat.

Tangga Nusaibah a.k.a tangga 'Batu Cave' [link]

Melihat situasi ini, lantas saya teringat satu peribahasa,

"Alah bisa tegal biasa"

Perkara yang sukar akan menjadi senang bila kita istiqomah.
Memang penat nak jalan kaki balik ke Ruqayyah.
Memang penat nak daki tangga 'Batu Cave' sebelum sampai ke Nusaibah.
Tetapi, mengapa tanpa sedar hari-hari kita mampu melakukannya walaupun sukar?
Kerana ISTIQOMAH dan juga KEMAMPUAN yang Allah beri.

Banyak benda yang sukar dalam kehidupan kita.
Sukar nak memahami subjek yang dipelajari,
sukar nak 'maintan'kan ibadah,
sukar nak ubah diri,
dan beribu warna kesukaran yang kita hadapi.
Kita rasa tak mampu, rasa terbeban dengan kesukaran itu
Namun jangan lari! Hadapilah dengan istiqomah. Insyaallah dengan pertolongan Allah yang sukar akan jadi mudah (self reflection actually).

Istiqomah. Nak sebut mudah, nak buat masyaallah. Apapun jangan putus asa. Kalau tak boleh nak buat selalu, at least jangan tinggal terus.

Adakala sebelum istiqomah, kita perlukan PAKSAAN/ MUJAHADAH.
Sesiapa pun tak suka dipaksa orang, jadi kitalah kena paksa diri sendiri.
Macam kes saya tadi. Dah dapat mahallah jauh, terpaksalah terima.
Terpaksalah berjalan walau jauh sikit (kalau ada bas, naik bas).
Bermula dari PAKSAAN atau MUJAHADAH itu lama-lama jadi KEBIASAAN.

Menurut Imam Al-Ghazali, ada 3 cara dalam pembinaan karakter yang baik :
1. Mujahadah
2. Habituation (kebiasaan), setelah bermujahadah dan istiqomah, perkara yang baik itu akan jadi kebiasaan.
3. Association (pergaulan), bergaullah dengan orang-orang yang baik akhlaknya.

Saya selalu ingat pesan seorang teman dalam bulatan cinta kami,

"Kita memang tak mampu tetapi Allah yang beri kita mampu"

Jadi, teman-temanku, jangan putus asa bila cabaran melanda. Teruskan usaha dan minta selalu pada-Nya.
Insyaallah kejayaan di tangan kita. =)

 note : Bagi kalian yang bukan Uia, jemput melawat ke sini. Bolehlah tahu lokasi penceritaan di atas..hehe..

MOGA ALLAH REDHA!

You Might Also Like

0 comments

Visitors

Blog Archive