Let's Begin!

20.9.13

Bismillah walhamdulillah..



Pernah tak kalian mengalami satu keadaan di mana kalian punya banyak kerja untuk diselesaikan, banyak benda untuk dibaca atau diulangkaji tapi tak tahu nak mulakan yang mana?

Sungguh saya kerap menghadapi masalah ni. Banyak sangat perkara yang berselirat dalam kepala hingga tak tau nak buat yang mana satu. Rasa macam dah jadi kesesakan jalan raya pulak dalam kepala ni =.=' (traffic light tak function la tu)

Solusinya, tingg! Nyalakan traffic light anda! =D



Mungkin kalau kita bertanya kepada pakar motivasi, mereka ada jawapan tersendiri tapi saya ada la sikit tip nak kongsi. Bila stuck dalam keadaan macam ni, satu saja caranya, MULAKAN! START!

Daripada dok pening fikir nak baca buku apa dulu, nak revise subject apa dulu baik kita grab terus satu buku. Buka dan baca. Barulah kita akan ada idea nak baca apa seterusnyanya.

Daripada dok pening fikir macam mana nak start assignment, buka laptop, cari bahan dan start tulis sesuatu (yang berkaitan dengan assignment lah, jangan dok mengarut benda lain pulak).

Pendek kata, kadang-kadang kita ambil masa yang lama sangat untuk mula buat sesuatu benda. Mungkin masa yang kita habiskan untuk berfikir "nak buat apa dulu? nak buat yang mana dulu?" tu, kita dah boleh habiskan baca satu chapter atau taip satu muka assignment.

Okey, tak nak menjela-jelakan lagi kata-kata (ada ke istilah tu?) sebab saya pun belumlah layak nak jadi pakar motivasi. Diri sendiri pun belum cukup termotivasi lagi. Jadi, tip ni untuk peringatan saya sendirilah sebenarnya.

Kalau ada kerja nak buat, apa kata kita tutup dulu facebook, movie, novel, game tu. JOM MULAKAN KERJA KITA! Moga Allah bantu yang seterusnya.

P/S:
-Banyak tip yang orang petuakan tapi kita sendiri yang menentukan mana yang bersesuaian.
-Ini tip saya, kalian pula bagaimana?


MOGA ALLAH REDHA!

You Might Also Like

0 comments

Visitors

Blog Archive